اقتصادی

جلوگیری از واردات ورق با اهرم انحصار / چرا ورق مبارکه در بازار از بورس کالا ارزان‌تر شد؟

جلوگیری از واردات ورق با اهرم انحصار

انحصار در بازار آهن و فولاد باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که رقابت در بازار میان دو تا چند نفر شکل گیرد. این رویه سبب می‌شود تا فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار نیز کاهش یابد و بازار به تعادل می‌رسد.

این موارد را “علی جباری” فعال صنعت فولاد و رئیس سابق سندیکای لوله و پروفیل در گفت و گو با خبرنگار آهن نیوز مطرح می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت بازار آهن و فولاد گفت: بازار آهن تقریباً چند سال است که این روند کند و بی‌جان را به خود گرفته و دلیلش هم این است که رکود و تورم تاثیر مستقیمی در این بازار گذاشته است اما یکی از دلایل مهم این بی‌جنب و جوشی در بازار این است که بازار در انحصار افراد خاص قرار گرفته و روند عرضه و تقاضا را بهم ریخته است.

این کارشناس صنعت فولاد در خصوص تاثیر افزایش قیمت برخی محصولات فولادی در بازار گفت: این اقدام غیرکارشناسی تاثیر زیادی در بازار می‌گذارد. این روزها خریدار کم است و عرضه هم ناکافی است و نیاز بازار، تامین نمی‌شود. چنانچه عرضه زیاد بود اختلاف قیمتی میان بازار و و کارخانه خیلی کمتر می‌شد و طبیعتاً روند درستی را بازار به خود می‌گرفت اما امروز مثلاً محصول ورق در انحصار مبارکه قرار دارد و علی‌رغم ادعایی که مبارکه دارد که تمام نیاز بازار را پاسخگو است اما در واقع اینطور نیست و در نهایت به دلیل ایجاد انحصاری که در اختیار دارد از واردات محصول مشابه نیز جلوگیری می‌کند و قیمت‌گذاری دستوری بر روی این محصول نیز انجام می‌گیرد و نهایتاً طبیعی است که با افزایش قیمت، جای هیچ گلایه‌ای را برای ما باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: امروز ورق مبارکه در بورس کالا با قیمت ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه در بازار با قیمت ۳۸ هزار تومان تحویل مصرف‌کننده می‌دهند. به نظر شما، چرا باید این رویه پیش گرفته شود؟. جالب اینجاست که ورق وارداتی که مثلاً از چین وارد می‌شود از قیمت ورق مبارکه که از صفر تا صد با تکنولوژی و انرژی ارزان در داخل تولید شده ارزان‌تر است!

این کارشناس صنعت فولاد در انتها گفت: در همه جای دنیا روال این است که وقتی می‌خواهند برای یک محصول افزایش قیمت دهند، باید ابتدا افزایش تولید داشته باشند و تعهدات خود را به سرعت انجام دهند. در کشورمان اینطور است که اول افزایش قیمت می‌دهند و در نهایت به صورت قطره چکانی محصول را در بازار توزیع می‌کنند.

وی با اشاره به رویکرد دولت چهاردم در مواجهه با بازار آهن و فولاد گفت: تولیدکنندگان ایرانی که سرمایه اصلی و پیشران صنعت فولاد هستند نسبت به وعده‌های رئیس جمهور امیدوار شده‌اند و امید دارند که وعده‌های رئیس جمهور نسبت به برچیدن فساد و رانت عملی شود.

جباری با بیان اینکه توصیه من به آقای پزشکیان و تیم او این است که ارز را تک نرخی کنند، افزود: زیرا ارز دو نرخی فسادزاست و تنها شرکت‌های بزرگ فولادی می‌توانند از این نعمت دولت بهره‌مند شوند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز است که تابع گوگل است سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.